Що потрібно усвідомити?
Знання та кваліфікація
Відомо, що нове законодавство передбачає мету, а не засіб. Іншими словами, виробник сам обирає спосіб, як найкраще виконати вимоги. Що, в свою чергу, вимагає професіоналізму. Потрібно знати все про продукт та технологію. Нове законодавство не обмежує виробників. Оператор ринку сам знає, як краще організувати процес виробництва, виходячи з інфраструктури, ресурсів, сировинної бази тощо. Знає свої сильні сторони і недоліки, які потрібно усунути. Перевірки “не за горами”, та й порядність змушує. Звичайно, сховатися за заповненням “спущених зверху” журналів встановленої форми легше, але ж це шлях до формалізму. Якщо ж виробник дійсно потребує допомоги у розробці документації, то він може скористатися Методичними рекомендаціями, звернутися до консультантів, галузевих інститутів, асоціацій.
Постійно діючі процедури
Ця фраза прописана в законодавстві не просто так. Виробники повинні готуватися до них заздалегідь, оскільки, відповідно до Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин», більшість з перевірок буде без попередження (усі, крім аудиту, про який попереджають не менше, ніж за 3 дні). Саме тому готовим потрібно бути завжди, а всі процеси повинні здійснюватися однаково ефективно протягом усього періоду. Звичайно, помилки, невідповідності є неминучими, адже ніхто одразу досконалим не стає.
Перевірки без попередження є найкращим інструментом об’єктивного оцінювання. Навіть про аудити попереджують не для підготовки виробника, а лише тому, що для їх проведення необхідна присутність усіх відповідальних працівників, наявність усіх документів тощо. Загалом попередження про перевірку за 10 днів, як це було передбачено “старим” законодавством, давало можливість підготувати підприємство саме на період інспектування і не сприяло впровадженню кращих практик на постійній основі.
Ефективність процедур
Результатом їх впровадження повинен бути випуск безпечної продукції, тому всі кроки з організації технологічних чи допоміжних процесів, вибору обладнання, допоміжних матеріалів потрібно аналізувати, обґрунтовувати (валідація) - чи буде забезпечено виготовлення безпечної продукції і чи реально на конкретному підприємстві здійснювати процеси саме обраним способом. Такий підхід дозволить створити дієву систему, спрямовану на вирішення практичних завдань, а не на просте ведення документації. Потрібно взяти до уваги, що в процесі роботи виникне потреба перевірити ефективність процесів (верифікація) і, за потреби, вдосконалити їх.
Постачальник завжди повинен вміти пояснити логіку прийняття кожного рішення, яке стосується безпеки продукції. Працівники харчоблоку можуть скористатися документом «Перелік питань для проведення оператором ринку самостійної перевірки впровадження процедур, заснованих на принципах системи НАССР у закладах громадського харчування у школах та дошкільних навчальних закладах», який розроблений для внутрішньої перевірки застосування методичних настанов і допоможе оператору ринку перевірити ефективність запроваджених процедур, а також, за необхідності, внести відповідні зміни і краще підготуватися до офіційного контролю.
Як відбувються перевірки?
Є три види перевірок:
- лабораторний моніторинг – проводиться без попередження;
- інспектування (наказ мінагрополітики від 08.08.2019 № 446"Про затвердження форми акта, складеного за результатами проведення заходу державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР"), яке проводиться без попередження з періодичністю від 4 разів на рік до 1 разу в два роки - залежно від категорії ризику підприємства. Причому харчоблоки у закладах освіти, як правило, інспектуються від 1-го разу у 2 роки (категорія незначного ризику) до двох разів на рік (категорія середнього ризику), залежно від ступеня виконання вимог законодавства;
- аудит процедур, заснованих на принципах НАССР, про який контролюючий орган повідомляє не пізніше, ніж за три робочих дні до проведення заходу, проводить 1 раз у рік (крім потужностей незначної категорії, на яких аудит не проводиться).