Про проблеми впровадження нових меню і норм

Про проблеми впровадження нових меню і норм

Опубліковано:  28 січня 2022

Як відомо з коментарів у ЗМІ та соціальних мереж ситуація з впровадженням меню за нормами Постанови КМУ від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку», що склалась у закладах освіти на початку 2022 року дуже неоднорідна: хтось з батьків тішиться змінами, а хтось критикує і відмовляється від неякісної послуги. Це питання зараз дуже актуальне і турбує батьків учнів шкіл та вихованців закладів дошкільної освіти.

Причини проблем впровадження нових меню:

  • відсутність у школах і садочках меню, що відповідають новим нормам; їх просто не розробили вчасно чи розробили неякісно, у результаті чого на 1 січня велика частина закладів освіти не мала погоджених ДПСС зимових чотиритижневих меню;
  • нерозуміння суті змін та новацій меню тими спеціалістами, які розробляють меню, особливо щодо обмеження використання солі та цукру і, як наслідок – непогодження таких меню територіальними органами Держпродспоживслужби;
  • професійна непідготовленість кухарів до приготування нових страв, більшість з яких пояснює це відсутністю у закладах освіти нового обладнання. Але для приготування страв нових меню використовуються традиційні технологічні процеси – варіння, запікання, тушкування, приготування на пару. Звісно, приємніше і швидше робити це на новому сучасному мультифункціональному обладнанні, але це не обов’язкова умова виконуваності нових меню! Єдине, що змінилось кардинально – тепер немає смажених страв;
  • проблеми із закупівлею окремих продуктів, але це вже класика закупівель: близько 65% проведених протягом листопада - грудня 2021 року закупівель продуктів харчування на 2022 рік оскаржено учасниками до Антимонопольного комітету України. Це, відповідно, призвело до відсутності у закладах набору необхідних для реалізації повноцінного харчування продуктів, порушення норм частоти включень окремих груп продуктів (овочі, фрукти та ягоди свіжі чи сушені, соки, злакові, зернові та бобові, борошняні і кулінарні вироби, картопля, хліб, риба, птиця крім водоплавної, свинина, телятина, яловичина, яйця, молоко і молочні продукти, рослинні напої, до яких додано вітаміни та мінеральні речовини, насичені жири тваринного походження та рослинні жири, сіль, цукор, какао, чай);
  • непоінформованість батьків щодо їх ролі у впровадженні реформи, нерозуміння ними власної відповідальності за формування здорових харчових звичок у дітей та у родині;
  • безвідповідальне ставлення окремих директорів та спеціалістів з харчування місцевих органів управління освітою до підготовки впровадження нових норм харчування протягом перехідного періоду з 1 вересня 2021р. по 1 січня 2022р., що призвело до протесту батьків та відмови частини дітей їсти незнайомі страви зі зменшеним вмістом солі та цукру.


Досвід громад

У громадах, де завчасно продумали і організували підготовку до впровадження реформи ситуація значно краща. У публікації на Фейсбук Ірина Горбачова, очільниця відділу освіти, молоді та спорту Калинівської селищної ради Київської області розповідає: «Нові норми дитячого харчування - це не просто нове меню і закупки продуктів. Це максимальне включення у процес всіх: і директорів, і кухарів, і дієтсестер, і учнів, і батьків! … Наша громада розпочала цю титанічну роботу ще в червні 2021 року. Ми зібрали директорів, кухарів, комірників і дієтсестер. Ми спільно зробили своє меню, ми проходили апробацію нових калькуляційних та технологічних карт.

 Було все - і спротив, і заперечення, і рис, який готували по картам і рецептурнику, а на виході було не смачно нам, а отже, і буде не смачно дітям. Ми сперечались, радились, консультувались, ділились досвідом, раділи спільним успіхам. І ми дійшли до тих результатів, які маємо сьогодні, а це + 30% учнів середньої та старшої школи, які почали їсти у шкільних їдальнях. І це наша спільна перемога!

Реформувати харчування потрібно! Надзвичайно важливо в цей процес залучити всіх: і директорів, і кухарів, і вчителів, і учнів, і батьків. Тільки досягнувши спільного порозуміння, поставивши спільну мету, змотивувавши команду - можна досягнути результату…

Ми продовжуємо працювати. Нас чекає ще більше роботи. Нам доведеться креативити, включати в процес більше людей та ресурсів. Шукати ідеальне меню для наших дітей на всі 4 сезони! Наша мета - це 90% учнів, які будуть щодня харчуватись в наших шкільних їдальнях із задоволенням та користю! І ми її досягнемо разом, командою!» (джерело: публікації Фейсбук).


Очевидно, що процес харчування дітей та учнів вимагає зараз детальних роз’яснень, супроводу та серйозного контролю на усіх етапах його реалізації: від планування закупівель до роз’яснювальної роботи з батьками, спрямованої на формування у дітей здорових харчових звичок. Про такі заходи ми постійно будемо розповідати на нашій платформі «Знаїмо» та анонсувати у соцмережах.

Важливо, щоб ніхто з її учасників зараз не залишився осторонь, особливо – батьки і самі діти. Закликаємо громади і батьків бути активними, ініціювати зміни у своїй школі чи садочку! Керівники закладів освіти вже поділились зі "Знаїмо" своїм досвідом впровадження нових меню!

На сьогодні до Держпродспоживслужби надходять звернення щодо харчування у закладах освіти, які розглядаються в установленому Законом порядку. План перевірок суб’єктів господарювання на 2022 рік, у тому числі і освітніх закладів визначено дату початку заходу контролю та строк його проведення розміщено на офіційному вебпорталі Держпродспоживслужби за посиланням https://dpss.gov.ua/diyalnist/plani-diyalnosti. Результати заходів контролю оприлюднюються на інспекційному порталі за посиланням https://inspections.gov.ua/ 

Подати звернення до Держпродспоживслужби можна різними способами:

  1. Заповнити та надіслати електронну форму звернення громадян на офіційному вебпорталі Держпродспоживслужби за посиланням https://consumer.dpss.gov.ua/e-form/ ;
  2. Завантажити зразок скарги про порушення прав споживачів на комп’ютер або гаджет, заповнити його та надіслати на електронну адресу email: econsumer-info@dpss.gov.ua ;
  3. Через чат-бот у додатку Telegram за посиланням: @derzhspozhivsluzhba_bot ;
  4. Через цілодобову «Гарячу телефонну лінію» (тел. 044-364-77-80, 050-230-04-28);
  5. На офіційну поштову адресу для листування: 01001,м. Київ, вул. Б. Грінченка, 1.

Нагадуємо, що на нашій платформі постійно оновлюється інформація та роз’яснення щодо впровадження реформи. Запрошуємо представників громад розповісти, а як у вас? Ми готові розмістити інформацію про кожну школу і садочок! Діліться зі "Знаїмо" новинами про харчування у вашому закладі!

Дбаємо про майбутнє наших дітей разом зі "Знаїмо"!


Інші теми