Монопрофільне меню, що визначає один набір страв для харчування у школах та не передбачає самостійного вибору страв учнем, традиційно збереглось у закладах загальної середньої освіти України ще з радянських часів. Але новації реформи шкільного харчування дозволили навіть в нього внести позитивні зміни: значно розширився асортимент страв, які вводяться у шкільні меню, дозволено використання авторських страв від шеф-кухарів шкільних їдалень, які пройшли санепідекспертизу та погодженні територіальним органом Держпродспоживслужби.
Ще з 2017 року прогресивні директори шкіл, батьківські спільноти окремих громад почали ініціювати зміни у шкільних меню, пов’язані з осучасненням самої форми організації шкільного харчування. Так з’явився мультипрофіль. За ці роки таких шкіл в Україні стало вже понад 4 тисячі, і їх досвід говорить про те, що зміни можна розпочати в будь-який день, потрібно лише бажання!
Вибір форми організації харчування у кожній конкретній школі залежить від того, чи є в закладі відповідно обладнаний харчоблок та працівники з відповідною фаховою кваліфікацією, оскільки не всі страви можна приготувати в їдальні, де немає цеху гарячої продукції чи салатного, де не вистачає обладнання або ж кухарів.
Дійсно, комплексний обід організувати достатньо просто. Термін "комплексний обід" добре знайомий багатьом: офісним співробітникам, туристам, відвідувачам ресторанів, кафе. У Франції, наприклад, такі обіди називають "Меню де жюр", в Чехії - "Денна набідка".
Сьогодні форм організації харчування побільшало, але комплексні обіди і надалі залишилися на своїх позиціях і використовуються як форма організації харчування в деяких школах. Навіть така форма організації харчування теж дає можливість вибору: часто у закладах освіти кожній дитині безпосередньо в їдальні пропонується обрати із 2-х варіантів меню той, який їй сьогодні більше до вподоби. Водночас поживна цінність і вартість обох варіантів обіду ідентичні. Наприклад, дитина обирає або перший комплекс меню, або другий з-поміж таких варіантів:
Комплексне меню 1: | Комплексне меню 2: |
Суп гороховий | Борщ зелений |
Курка з паприкою та макарони | Котлета рибна з картопляним пюре |
Салат з капусти та моркви | Салат із моркви і гарбуза з родзинками |
Сік | Чай з печивом |
Часто монопрофільне меню обирають для себе школи, до складу яких входить пансіон- структурний підрозділ у складі ліцеїв, спеціальних закладів загальної середньої освіти та закладів спеціалізованої освіти, що забезпечує проживання та утримання учнів відповідно до законодавств. До прикладу, у Криворізькій спеціальній школі «Сузір’я» Дніпропетровської обласної ради давно запроваджено монопрофільне меню. Але на сьогодні, адміністрація закладу наполягла на тому, щоб у примірне меню – розкладку були включені 16 страв.
Режим харчування у школі “Сузір’ї” визначено з урахування типу закладу (спеціальна школа, в якій навчаються діти з порушенням слуху та діти з тяжкими порушеннями мовлення), особливостей освітньо - реабілітаційного процесу, тривалості перебування дітей у школі, віку дітей, наявності груп подовженого дня, пансіону.
Процес споживання їжі організовано таким чином, щоб діти усіх вікових груп отримували їжу за встановленим графіком та мали достатньо часу для її споживання.
Зовсім по-іншому відбувалося оновлення монопрофільної форми організації харчування у Мелітопольській спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №23 Мелітопольської сільської ради Запорізької області - тут ініціаторами були батьки.
Рада школи опікується питанням харчування учнів та вчителів, тому на одному із засідань було запропоновано скласти «оновлене» меню. Спершу за допомогою мобільних додатків із застосуванням Google-форм провели анкетування усіх суб’єктів освітнього процесу щодо виявлення улюблених / не улюблених страв. Інноваційна технологія «Світове кафе» довершила свою справу – у закладі освіти з’явилося оновлене меню, яке покращило культуру харчування у школі.
До речі, в Мелітопольській школі №23 харчування реалізовано через аутсорсинг, ФОП «Долгий М.Є.» орендуює приміщення харчоблоку школи. Підприємцем розроблено перспективне меню гарячих сніданків для учнів 1-4 класів та чотиритижневе меню обідів для учнів 5-9 класів, яке було розглянуто Держпродспоживслужбою у м. Мелітополі. Страви різноманітні, протягом чотирьох тижнів не повторюються.
Серед перших (гарячих) страв – борщ український зі сметаною, розсольник зі сметаною та різноманітні картопляні супи: з горохом, лапшею, галушками, рисом, квасолею, гречкою, овочевий зі сметаною, «Польовий».
Великий асортимент м’ясних страв. До меню включено такі страви як тефтелі з соусом, голубці м’ясні у сметанному соусі, парові котлети, гуляш з курячого філе, биток курячий, зрази рублені з соусом, відбивна куряча, м’ясо варене, плов з м’ясом.
Чотири рази на тиждень до меню входять овочеві салати: салат з білокачанної капусти, моркви, вареного буряка, салат «Вітамінка». Крім салатів пропонуються сезонні фрукти. Дітям до смаку страви з сиру - сирники або сирна запіканка - які обов’язково пропонуються кожного тижня.
Пізніше за рішенням Ради школи до меню було внесено страви зі збірника Євгена Клопотенка, що сприяло покращенню культури харчування у закладі.
Мелітопольська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 23 четвертий рік бере участь у Всеукраїнській програмі «HealthySchool: заради здорових та радісних школярів». У рамках участі представники учнівської організації «СМАК» ініціюють організацію та проведення майстер-класів із приготування смачних та корисних страв. Учні із задоволенням беруть у них участь під керівництвом шеф-кухаря їдальні. Діти печуть піцу, пироги зі свіжими фруктами та обробленими овочами, готують корисні страви, популярні та трендові у молодіжному оточенні.
Тож зміни реальні, треба тільки попрацювати над їх впровадженням, й ініціатива - за кожним із вас!