Здоровий вибір дитини формують школа, родина, громада

Здоровий вибір дитини формують школа, родина, громада

Опубліковано:  14 грудня 2021

Заклади освіти мають величезний потенціал, аби сформувати культуру здорового харчування серед дітей, вчителів і всіх учасників освітнього процесу. 

Шкільне харчування має забезпечувати дітей їжею та напоями, які відповідають сучасним принципам здорового харчування і рекомендаціям Всесвітньої організації охорони здоров’я та Міністерства охорони здоров’я України

Здорове харчування у дитячому та підлітковому віці є дуже важливим для правильного росту та розвитку організму. Дослідження здоров’я та поведінкових орієнтацій українських школярів щодо здоров’я свідчить, що останнім часом нездорові харчові звички стають дедалі поширеними, а рівень фізичної активності помітно знижується. Діти віддають перевагу шкідливій їжі та мало рухаються, таке поєднання призводить до поширеності надмірної ваги й ожиріння серед дітей і молоді. Поєднання заходів із забезпечення здорового харчування і заохочення рухової активності у закладах освіти дають найкращий результат для профілактики надмірної ваги й ожиріння серед дітей. 

Збалансоване, адекватне за калорійністю харчування разом із використанням вільного часу для занять спортом неабияк знижують ризик серцево-судинних захворювань та діабету 2 типу, які дедалі більше поширюються серед дітей та підлітків. Також здорове харчування і здорові харчові звички сприяють психічному благополуччю дітей, дають змогу запобігти розладам харчової поведінки.

Звичка споживати здорову їжу допомагає запобігти карієсу, залізодефіцитній анемії й іншим проблемам зі здоров’ям, а також знизити ризик розвитку неінфекційних захворювань у старшому віці, зокрема трьох основних причин смертності — серцевих захворювань, раку й інсульту.

Діти можуть засвоїти принципи здорового харчування і сформувати звички здорової поведінки завдяки загальній атмосфері у закладі освіти, інформації, яку вони отримують на заняттях, щоденному меню та простору шкільної їдальні, продуктам, які можна придбати у шкільному буфеті або торговельних автоматах на території або у торгових точках у безпосередній близькості до закладу освіти, під час позакласних і святкових заходів. Не менш важливою є поведінка та приклад вчителів і вихователів.

Формування культури здорового харчування — це спільне завдання для всіх працівників закладу освіти, здобувачів освіти, батьківської спільноти та представників громади. Кожен може зробити власний внесок, щоб завдяки здоровому харчуванню заклад сприяв збереженню і зміцненню здоров’я.

Складники формування культури здорового харчування у закладі освіти:

  • Здорове харчування представлене у політиці й правилах школи.
  • Заклад освіти створює умови для харчування дітей гарячими сніданками й обідами.
  • Закупівля продуктів, готових страв і напоїв, приготування страв, які відповідають нормам і рекомендаціям зі здорового харчування МОЗ України.
  • Відповідність вимогам безпеки харчових продуктів.
  • Доступ до безкоштовної питної води для учнів упродовж усього навчального дня.
  • Комфортна, чиста, безпечна їдальня, доступна для всіх дітей, зокрема тих, хто має особливі освітні та дієтичні потреби.
  • Достатньо часу на вживання їжі під час перерви.
  • Популяризація споживання здорової їжі та напоїв, відсутність некорисних харчових продуктів і страв, заборона просування й реклами харчових продуктів, що заборонені для реалізації та пропонування дітям у закладах освіти.
  • Навчання принципів здорового харчування під час занять, навчальних завдань, позакласних заходів.
  • Співпраця між працівниками їдальні з іншими працівниками закладу освіти, зокрема з медичним працівником.
  • Регулярне навчання для вчителів, а також працівників, які надають послуги харчування для вдосконалення інформаційної політики та практик зі здорового та безпечного харчування.
  • Готовність до надзвичайних ситуацій — працівники шкільної їдальні та медичний працівник вміють швидко й ефективно реагувати в разі невідкладних станів, пов’язаних із харчовою алергією, аспірації фрагментами їжі й ускладнень цукрового діабету.
  • Учні, колектив закладу, батьківська спільнота, представники громади та бізнесу залучені до адвокації змін і покращення послуг шкільного харчування.
  • Всі зацікавлені сторони беруть участь в організації, проведенні й оцінюванні результатів моніторингу ефективності створення системи безпечного й здорового харчування у закладі освіти.

Керівництво закладу освіти

Прихильність і підтримка керівництва закладу освіти є надзвичайно важливою для змін у шкільному середовищі, розвитку культури харчування та забезпечення доступу до здорової їжі. Ключові завдання керівництва закладу освіти:

  • заохочувати людей, які підтримують здорове харчування, до співпраці;
  • сприяти розробленню політики закладу освіти та відповідних правил, які сприяють здоровому харчуванню, а також регулярно інформувати всіх учасників освітнього процесу про зміни та доповнення у цих документах;
  • передбачити ресурси для підтримки змін і нововведень для здорового харчування;
  • забезпечити фізичне середовище, включно з приміщеннями й обладнанням, яке дає змогу постачати/готувати та споживати здорову їжу;
  • позиціонувати здорове харчування як норму, формувати позитивне ставлення до здорового харчування;
  • забезпечити можливості для навчання персоналу закладу освіти;
  • аналізувати зворотний зв’язок щодо якості харчування у закладі освіти та вживати оперативні заходи для усунення виявлених недоліків.

Колектив закладу освіти

Колектив закладу освіти може підтримати загальношкільний підхід до здорового харчування у такий спосіб:

  • використовувати теми та приклади здорового харчування під час різних занять шкільної програми;
  • надавати можливості учням розвивати та застосовувати знання й навички, що сприяють здоровому харчуванню (наприклад, вирощування харчових продуктів, складання бюджету, планування покупок, приготування їжі тощо);
  • позиціонувати здорове харчування як норму, формувати позитивне ставлення до здорового харчування, демонструвати ці принципи прикладом власної поведінки;
  • регулярно навчатися і розвивати свої навички у цій сфері;
  • використовувати ідеї здорового шкільного святкування під час шкільних подій, святкувань, висвітлювати теми здорового харчування у шкільних медіа.

Медичний працівник закладу освіти

Медичний працівник, що працює у закладі освіти, бере участь в організації харчування учнів закладу освіти, а також проводить серед педагогічних та інших працівників, батьків учнів або інших законних представників та учнів просвітницьку та консультаційну роботу про здоровий спосіб життя, включно з поширенням знань і навичок зі здорового та безпечного харчування.

Під час організації харчування учнів закладу освіти медичний працівник:

  • складає примірне чотиритижневе сезонне меню та щоденне меню-розклад;
  • контролює асортимент харчових продуктів і страв, які пропонують здобувачам освіти у буфетах та торговельних автоматах;
  • контролює, аби працівники харчоблока проходили обов’язкові профілактичні медичні огляди;
  • контролює дотримання правил особистої гігієни;
  • бере участь у роботі бракеражної комісії;
  • контролює дотримання норм харчування;
  • інформує керівника закладу освіти щодо здобувачів освіти/дітей з особливими освітніми та дієтичними потребами, яким потрібно створити умови для харчування.

Працівники їдальні та постачальники послуг шкільного харчування

Постачальники послуг шкільного харчування безпосередньо відповідають за забезпечення дітей якісною, свіжою та смачною їжею. Для цього:

  • забезпечують постачання харчових продуктів і/або готових страв відповідно до вимог чинного законодавства щодо безпеки та якості харчових продуктів;
  • готують страви та вироби відповідно до меню, що використовується в закладі та вимог законодавства щодо організації харчування;
  • забезпечують навчання персоналу, залученого до організації харчування дітей;
  • співпрацюють з іншими працівниками закладу освіти, зокрема з медичним працівником.

Школярі

Учні й учениці можуть підтримати загальношкільний підхід до здорового харчування у такий спосіб:

  • бути активними учасниками шкільних заходів зі здорового харчування як у класі, так і поза ним;
  • робити тематичні проєкти на теми здорового харчування разом з однолітками та друзями;
  • надавати відгуки щодо послуг шкільного харчування, брати участь або ініціювати опитування серед школярів щодо улюблених страв, брати участь у дегустації нових страв шкільного меню;
  • поширювати ідеї здорового харчування вдома, серед членів своєї родини, допомагати купувати та готувати вдома здорову їжу.

Батьки та члени сімей школярів

Батьки та члени сімей школярів можуть підтримати загальношкільний підхід до здорового харчування та допомогти своїй дитині навчитися та виробити ставлення, формувати звички й уподобання до здорового харчування, зокрема:

  • бути прикладом для наслідування щодо здорового харчування та поведінки;
  • залучати дітей до здорового харчування вдома (наприклад, складати бюджет для купівлі корисних продуктів, готувати їжу за здоровими рецептами);
  • пропонувати здорову їжу та напої, коли дають дітям їжу із собою до школи;
  • допомагати школі планувати, реалізовувати й оцінювати ініціативи щодо здорового харчування.

Громада

Місцева громада також може допомогти реалізувати загальношкільний підхід до здорового харчування.

  • Органи місцевого самоврядування відповідають за фінансування послуг шкільного харчування, є балансоутримувачами більшості закладів загальної середньої освіти, отже, мають сприяти покращенню інфраструктури й оновленню обладнання харчоблока.
  • До цього процесу можуть залучати представників місцевого бізнесу.
  • Громада може регулювати правила розміщення торгових точок довкола закладу освіти.
  • Представники місцевих громадських організацій також можуть допомогти з організацією заходів із популяризації здорового харчування, проводити заходи на рівні громади, залучати волонтерів і фахівців для проведення просвітницької роботи.

Інші теми