Закон України «Про охорону дитинства» гарантує дошкільнятам і школярам право на охорону здоров’я, безпечні умови для життя і здорового розвитку, медичне обслуговування в садку чи школі. Це обслуговування мають забезпечувати медичні працівники, які є у штаті або цих освітніх, або медичних закладів.
Якщо в штаті дитсадка чи школи немає медика, адміністрація може укласти договір про медичне обслуговування з лікарнею (поліклінікою), територіальним центром первинної медичної допомоги або з приватним підприємцем, який надає медичні послуги.
Незалежно від того, чи медичний працівник у штаті, чи працює за договором, він обов’язково бере активну участь в організації харчування, контролює його якість і безпечність. Він також має консультувати учнів про здоровий спосіб життя.
Якщо в закладі немає ані штатного медпрацівника, ані договору з позаштатним, Порядок організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку дозволяє особі, відповідальній за організацію харчування, брати на себе окремі його повноваження й обов’язки.
Що робить медичний працівник у процесі організації харчування:
- Складає примірне чотиритижневе сезонне меню, якщо заклад готує страви самотужки та не використовує меню, рекомендоване Міністерством охорони здоров’я України.
- На основі зразкового меню разом з кухарем або шеф-кухарем (якщо він є у штаті) складає щоденне меню-розклад, зокрема з урахуванням потреби учнів у дієтичному харчуванні.
- Складає асортимент буфету, якщо він є.
- Контролює, чи вчасно працівники їдальні (харчоблока, буфету) проходять обов’язкові профілактичні медичні огляди.
- Контролює, чи дотримуються працівники їдальні (харчоблока, буфету) правил особистої гігієни та чи немає в них симптомів інфекційних хвороб, зокрема стафілококових / стрептококових гнійничкових захворювань, які часто стають причиною зараження в їдальнях.
- Інформує керівника закладу.
Медичний працівник веде такі документи, пов’язані з харчуванням:
- примірне чотиритижневе сезонне меню;
- щоденне меню, меню-розклад;
- журнал обліку виконання норм харчування (заповнюється щодня на підставі меню-розкладу; один раз в чотири місяці слід інформувати керівника закладу про виконання норм);
- вносить результат зняття проби готових страв і продуктів у бракеражний журнал під час оцінювання і ставить підпис;
- вносить у журнал здоров’я працівників їдальні (харчоблока) інформацію про наявність чи відсутність у працівника симптом й ознак хвороб.
Медичний працівник повинен знати:
- закони та нормативні документи про охорону здоров’я й ті, що регламентують роботу медика в закладі освіти, зокрема «Основи законодавства України про охорону здоров’я», закон «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів», Порядок здійснення медичного обслуговування учнів закладів загальної середньої освіти, наказ «Про удосконалення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів», Санітарний регламент для шкіл тощо;
- права, обов’язки та відповідальність медичного працівника;
- особливості харчування дітей, які потребують дієтичного чи лікувального харчування;
- енергетичну та поживну цінність їжі, яка повинна відповідати загальним віковим потребам дітей згідно з нормами фізіологічних потреб в основних харчових речовинах та енергії, визначеними Міністерством охорони здоров’я.
- норми та порядок організації харчування в закладі освіти.
- необхідні умови зберігання харчових продуктів і терміни їх придатності;
- методи асептики та антисептики;
- організацію санітарно-протиепідемічного та лікувально-охоронного режимів;
- правила оформлення медичних документів.
Варто зазначити, що з 1 січня 2021 року медичні працівники закладів освіти державної та комунальної форм власності отримують доплату розміром 20 % від посадового окладу. Доплата розраховується від посадового окладу, визначеного за тарифними розрядами Єдиної тарифної сітки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів №1298, і здійснюється за кошти, передбачені як оплата працівникам відповідного закладу освіти.
БІЛЬШЕ МАТЕРІАЛІВ ЗА ТЕМОЮ