Безбар'єрне середовище обідньої зали

Опубліковано:  22 серпня 2023
Усміхнена дівчина на інвалідному візку спілкується з друзями.

Доступність їдалень для осіб з особливими освітніми потребами

Закон України «Про освіту» чітко визначає, що органи державної влади, місцевого самоврядування та заклади освіти мають створювати для осіб з особливими освітніми потребами умови для здобуття освіти нарівні з іншими, зокрема способом забезпечення універсального дизайну та/або розумного пристосування.

Важливо, що облаштування архітектурної доступності, безбар’єрності та елементів універсального дизайну закладів освіти стосується не тільки дітей, а й інших учасників освітнього процесу. Деталізують вимоги до безбар’єрності приміщень закладів освіти Державні будівельні норми, зокрема ДБН В.2.2-3:2018 «Будинки і споруди. Заклади освіти» та ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд».


Вимоги до безбар’єрного середовища в їдальні

Система засобів орієнтації й інформаційної підтримки на всіх шляхах руху — тактильні та візуальні елементи доступності. 

Знаки мають бути розташовані там, де їх ясно бачать люди, які сидять, стоять або ходять. Інформувальне позначення приміщення їдальні тактильними знаками має розміщуватися поряд з дверима, з боку дверних ручок на висоті між 1,2 та 1,6 м для легкого читання з близької відстані. Якщо ж знаки з тактильною інформацією розміщено на меншій висоті — вони мають встановлюватись під кутом від горизонту (від 20° до 30°, макс. 45°). 


Тактильні позначення для допомоги людям з порушеннями зору та позначення спрямованості напрямку руху 


Тактильні попереджувальні знаки мають мати різну текстуру, як порівняти з прилеглим підлоговим покриттям і можуть бути легко визначені людьми, які використовують білі тростини. Піднесення тактильного позначення на 5 мм є достатнім для того, щоб його помітили люди з порушеним зором, водночас така висота не створює загрози падіння.


Достатня ширина дверних прорізів і відкритих прорізів у стіні


Така ширина має бути не менш, ніж 0,9 м, однак ширину прорізів у стіні для вільного проїзду крісла колісного рекомендується приймати не менш ніж 1,2 м. 


Зручні, легкі та безпечні для відчинення/зачинення дверей


Слід застосовувати двері на завісах однобічної дії з фіксаторами у положеннях «відчинено» та «зачинено». Слід також використовувати двері, що забезпечують затримку автоматичного зачинення дверей тривалістю не менш, ніж 5 с. 

Форма дверних ручок, замків, засувів, приладів відчинення і зачинення дверей має давати змогу особі з інвалідністю, й особливо дитині, керувати ними однією рукою (кулаком) і не потребувати застосування надто великих зусиль чи значних поворотів руки у зап'ясті. А висота їхнього розміщення має становити не більш, ніж 1,1 м і не менш, ніж 0,85 м від підлоги та на відстані не менш, ніж 0,4 м від бічної стіни приміщення або іншої вертикальної поверхні. 


Достатня ширина для руху в коридорах та інших приміщеннях 


Ширина шляху руху в коридорах, приміщеннях, галереях у чистоті має бути не менш ніж:

  • у разі руху в одному напрямку 1,5 м;
  • у разі зустрічного руху 1,8 м.

Ширину проходу в приміщенні з обладнанням і меблями слід приймати не менш ніж 1,2 м. Підходи до різного обладнання та меблів мають бути завширшки не менш, ніж 0,9 м, діаметр зони для самостійного розвороту особи з інвалідністю на кріслі колісному слід приймати не менш ніж 1,5 м. Комфортним діаметром зони для самостійного розвороту особи на кріслі колісному є 1,5 м і більше.

Комфортні зони для розміщення осіб на кріслах колісних 

Зона для розміщення крісла колісного має мати ширину не менш ніж 0,9 м і довжину не менш ніж 1,5 м. 

Під час проєктування інтер'єрів, підбирання та розміщення приладів і пристроїв, технологічного й іншого обладнання слід виходити з того, що зона досяжності для відвідувача у кріслі колісному має перебувати в межах:

  • не вище, ніж 1,4 м і не нижче, ніж 0,3 м від підлоги у разі розташування збоку від відвідувача;

  • не вище, ніж 1,2 м і не нижче, ніж 0,4 м від підлоги у разі фронтального підходу;

  • не більш, ніж 0,8 м над рівнем підлоги має становити висота столів, прилавків та інших місць обслуговування.

Зона обслуговування маломобільних учасників освітнього процесу має мати вільний простір у плані розмірами 0,9 х 1,5 м. 

Місця в обідній залі їдальні закладу освіти для дітей з інвалідністю приймають із розрахунку від 2 м2 до 3 м2 на одне посадкове місце. 

Докладніше про безбар’єрність нового освітнього середовища можна дізнатись в інформаційному посібнику, розміщеному на сайті decentralization.gov.ua