Типові помилки, які допускались замовниками під час проведення процедур закупівель у сфері шкільного харчування у 2023 році

Опубліковано:  26 грудня 2023

Антимонопольний комітет України на запит Проєктного офісу реформ проаналізував помилки у публічних закупівлях, що проводились у січні-листопаді 2023 року для сфери харчування у закладах освіти.

Нижче ми наводимо інформацію про типові помилки, які допускались замовниками і стали підставою для оскаржень учасниками торгів та повторюються з року в рік. Рекомендуємо звернути увагу на цю інформацію уповноваженим особам, що формують тендерну документацію (ТД) та проводять процедури закупівель.

І. Встановлення дискримінаційних умов


1. Встановлення вимоги щодо досвіду виконання аналогічних договорів


Номер скарги: UA-2023-07-05-014896-a.b1

Скаржник: ТОВ "ПАРТУМ 20"

Організатор: ДЕПАРТАМЕНТ ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ ДНІПРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Скарга: Замовник штучно позбавив можливість Скаржника та багатьох інших суб’єктів господарювання прийняти участь у Процедурі закупівлі через встановлення дискримінаційної умови про надання в якості аналогічного договору тільки договори за предметом - кейтерингові послуги з бюджетними установами, які оприлюднені в системі Прозорро.

Рішення АМКУ: Замовник не обгрунтував, та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначеної вимоги Документації. Участь у Процедурі закупівлі зможуть взяти лише учасники, які зможуть надати аналогічні договори із попередніми замовниками, які є саме бюджетними установами оприлюдненими в електронній системі закупівель Прозорро.

Замовника зобов’язали внести зміни до тендерної документації.


2. Дискримінаційна вимога щодо необхідності надання саме у складі пропозиції учасника Акт-погодження маршрутів доставки предмету закупівлі


Номер скарги: UA-2023-07-26-011225-a.b1

Скаржник: ФОП МАЙСТРЕНКО СЕРГІЙ АНАТОЛІЙОВИЧ

Організатор: УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ ОСТРОЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Скарга: відповідно до вимог Документації учасники до моменту подання тендерних пропозицій повинні скласти відповідний Акт-погодження маршрутів доставки предмету закупівлі до місць (адрес) закладів підпорядкованих Замовнику (в довільній формі), який повинен містити підписи уповноважених представників Замовника та Учасника, копія відповідного Акту погодження, надається Учасниками у складі своїх пропозицій.

Замовник на власний розсуд має можливість вирішувати чи підписувати акт-погодження маршрутів доставки предмету закупівлі конкретному Учаснику процедури закупівлі чи ні

Рішення АМКУ: З незалежних від учасника підстав уповноважені представники Замовника можуть не підписати акт-погодження, що в подальшому може стати підставою для відхилення Пропозицій таких учасників.

Замовника зобов’язали внести зміни до тендерної документації.


3. Встановлення дискримінаційної вимоги щодо обмеження дати видачі документа


Номер скарги: UA-2023-07-26-011225-a.b1

Скаржник: ФОП МАЙСТРЕНКО СЕРГІЙ АНАТОЛІЙОВИЧ

Організатор: УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ ВИКОНАВЧОГО КОМІТЕТУ ОСТРОЗЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Скарга: Встановлюючи в вимогах Документації саме 2023 рік видачі акту перевірки Держпродспоживслужби складеного за результатами державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР, замовником було грубо порушено права потенційних учасників, які ще не проходили таку перевірку у 2023, та які не зобов’язані її проходити частіше 1 (одного) разу на рік.

Скаржник на розгляд Комісії надає Акт, складений за результатами проведення заходу державного контролю у форму аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР від 02.12.2022.

Рішення АМКУ: прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати оригінал акту перевірки Держпродспоживслужби, складеного за результатами державного контролю у формі аудиту постійно діючих процедур, заснованих на принципах НАССР (стосовно приміщення(ь), що зазначене(і) згідно з розділом 1 Додатку 3 до Документації), виданий учаснику саме не раніше 2023 року, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання.

Замовника зобов’язали внести зміни до тендерної документації.

ІІ. Неправомірне відхилення тендерної пропозиції (ТП).


1. Відхилення ТП через невідповідності умовам, які не були встановлені в тендерній пропозиції


Номер скарги: UA-2023-06-21-016480-a.c1

Скаржник: ТОВ "АЛЬФА ФУД ТРЕЙД"

Організатор: Управління освіти Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації

Причини відхилення ТП: тендерна пропозиція Учасника не відповідає вимогам тендерної документації, а саме кваліфікаційним вимогам до працівників, задіяних у постачанні товару, що є предметом Закупівлі.

Скарга: Надані документи відповідають ТД.

Рішення АМКУ: тендерна документація не містила окремих вимог до стажу роботи працівників на підприємстві, у тому числі, необхідності документального підтвердження та окремих вимог до порядку оформлення особистих медичних книжок працівників учасника та наказів про прийняття на роботу, а отже Пропозиція Скаржника була неправомірно відхилена Замовником з наведеної вище підстави.


2. Відхилення ТП без можливості виправлення невідповідностей в наданих документах


Номер скарги: UA-2023-01-11-009041-a.a2

Скаржник: ТОВ "ПОНТЕМ.УА"

Організатор: ВІДДІЛ ОСВІТИ ЯВОРІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Причини відхилення ТП: Учасник не надав документа, який би підтверджував проходження працівниками гігієнічного навчання із здачею заліку з гігієнічних знань.

Скарга: Замовник повинен був надати 24 години на виправлення недоліків

Рішення АМКУ: Замовник, не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини дев'ятої статті 26 Закону. Враховуючи викладене, Пропозиція Скаржника була неправомірно відхилена Замовником з наведеної вище підстави.

ІІІ. Неправомірне визначення переможця процедури закупівлі.


1. Не виявлено невідповідності у документах учасника


Номер скарги: UA-2023-09-14-014144-a.a1

Скаржник: ТОВ "Гранат"

Організатор: Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації

Скарга: Переможцем було надано акт Держпродспоживслужби, складений за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного контролю (інспектування), але у ньому не зазначені автотранспортні засоби, які будуть задіяні Переможцем при виконанні умов договору. Також у складі Пропозиції Переможця відсутнє підтвердження здійснення процедури виявлення бактеріального забруднення середовища життєдіяльності людини.

Рішення АМКУ: наявні невідповідності в документах Пропозиції Переможця, визначених пунктом 43 Особливостей. Замовник, не виявивши невідповідність в наведених вище документах та не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 43 Особливостей та частини дев'ятої статті 26 Закону


2. ТП переможця не відповідає технічним вимогам

Номер скарги: UA-2023-01-10-006876-a.b1

Скаржник: ФОП Реведжук Василь Михайлович

Організатор: Відділ освіти, молоді та спорту Космацької сільської ради Косівського району Івано - Франківської області

Скарга: у складі Пропозиції Переможця не надано документи, які підтверджують відповідність Пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, встановленим замовником чим порушив вимоги тендерної документації.

Рішення АМКУ: Пропозиція Переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Зобов’язано Замовника скасувати рішення про визначення переможця


3. Наявні невідповідності, які не можна усувати (техніка), проте замовник дав можливість їх усунення


Номер скарги: UA-2023-08-14-016723-a.b2

Скаржник: ТОВ "ХАССПА"

Організатор: комунальна установа "РОЗДІЛЬНЯНСЬКИЙ ЦЕНТР ОСВІТИ"

Скарга: замовник визначив переможною пропозицію, яка не відповідає умовам закупівлі та має бути відхилена.

 Рішення АМКУ: Пропозиція Переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Замовник не мав права звертатись до зазначеного учасника на підставі вимог пункту 43 Особливостей щодо наведених вище документів.

Зобов’язано Замовника скасувати рішення про визначення переможця