Мультипрофільне харчування

Мультипрофільне харчування

Опубліковано:  20 січня 2022

Впровадження мультипрофільного харчування містить кілька наборів страв, передбачає їх вибір або вибір їх компонентів учнями та може бути реалізоване як комплексне меню або за принципом «шведського столу», надає можливість дітям обрати різні страви на особистий смак.

Звичайно, такий спосіб організації харчування вимагає великої обідньої зали, наявності спеціального обладнання у закладі, ретельної підготовчої роботи колективу школи і допомоги персоналу чи вчителів учням початкової школи. Але це того варте!

Технологічний процес приготування страв залежить від забезпечення закладу новим технологічним обладнанням харчоблоків, що дозволить поліпшити якість харчування дітей, безпеку працівників їдалень та швидкість приготування страв.

Важливо чітко встановити режим харчування для учнів різних класів, тобто, щоб учні приходили до їдальні у визначений для них час. Тоді усім всього вистачає, бо кухарі знають, що після другого уроку їдять, наприклад, 100 учнів 1-2 класів, а під час третього уроку потрібно просто поновити продукти на загальних тацях та винести гарячі страви у марміти для учнів 3-4 класів.

Кухарі з досвідом запровадження мультпрофільного меню розповідають, що на початку його введення готували порівну порцій на вибір (50/50), але виникали ситуації, що дітям одна зі страв на вибір подобається більше. Наприклад, натуральна відбивна з філе курки смакує краще ніж запечене м’ясо. Після цих спостережень кухарі почали готувати більше порцій тих страв, які краще смакують дітям (70/30, 60/40…), але для прийняття такого рішення кухарю треба добре знати контингент учнів та їх вподобання, а адміністрації школи періодично проводити опитування серед учнів та батьків.

Також за умови введення в меню страв із нових продуктів (крупа кус-кус, булгур) дехто з дітей можуть відмовлялись їх куштувати, оскільки вперше чують про них. Але згодом більшість дітей вже не “бояться” булгуру та із задоволенням смакують нові страви.

Рекомендуємо керівництву закладів освіти ініціювати зустрічі кухарів з учнями і батьками, провести бесіди на виховних годинах, а розповіді про корисні властивості незнайомих продуктів (в тому числі і круп) мають стати частинами уроку у вчителів - предметників (біологія, хімія, фізика, література і технології). 

У багатьох школах діти висловлюють задоволення новим форматом харчування по типу «шведського столу». До прикладу у спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови №85 міста Києва з 1 вересня 2021 року упроваджено лінію мультипрофільного харчування, яке здійснюється за принципом «шведського столу». Це дає можливість дітям спробувати різні страви або обрати з кількох запропонованих ту страву, яка найбільше смакує. Дитина вчиться робити свій вибір, таким чином, у дітей поступово формується культура і режим харчування, дисциплінованість.

Моніторинги свідчать, що нові страви діти не завжди сприймають, оскільки у їхніх родинах не харчуються збалансовано, не споживають низькокалорійні продукти харчування. Використовуючи можливості організації мультипрофільного харчування, громада школи працює над вихованням тренду здорової їжі.

Очікуваним результатом від впровадження мультипрофільного харчування є виховання в учасників освітнього процесу прихильності до здорового харчування, задоволення від споживання смачної і корисної їжі, сприяння здоровому вибору у житті, успіху в навчанні.

Організацію харчування дітей у спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови №85 міста Києва здійснюють працівники КП «Шкільне харчування».

Плюси та мінуси впровадження мультипрофільного харчування 

Цю інформацію підготовлено за сприяння Департаменту освіти Київської міської державної адміністрації. Своїми враженнями від впровадження мультипрофільного харчування діляться учасники освітнього процесу спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови №85 міста Києва.

Шеф-кухар шкільної їдальні Людмила Дьячкова

Що входить до мультипрофільного меню? 

До меню обов’язково входять декілька видів овочів, фруктів, м’ясні та рибні вироби, кілька видів напоїв, хлібобулочні вироби, млинці, запіканки, йогурт і кілька видів гарнірів.                                  

Як складається меню?

Взагалі, меню є загальним для всіх шкіл нашого району. Зараз намагаємось впровадити мультипрофільне харчування, тобто надати можливість дітям обирати страви.

Як розраховується закупівля продуктів? 

Для здійснення закупівель маса харчових продуктів, що використовується для приготування страв, розраховується у брутто згідно з технологічною документацією на страви та вироби. Враховується кількість дітей і кратність їх харчування.

З чого складається щоденний раціон для учнів? 

При складанні щоденного раціону особлива увага приділяється активній профілактиці вітамінної недостатності, зменшенню надходження простих вуглеводів, збільшенню частки складних вуглеводів, збільшенню вживання продуктів, що містять повноцінні білки і малу кількість жирів. Це дозволяє урізноманітнити раціон дітей, щоб їхнє харчування було збалансоване та забезпечити їм не лише корисну, а й смачну їжу. Також такий принцип подачі їжі виховує культуру харчування у дітей. Мультипрофільне харчування дуже подобається нашим діткам!!!

Як спрогнозувати кількість порцій?

Адміністрація навчального закладу попередньо розміщує на сайті орієнтовний перелік страв для харчування, для ознайомлення та вибору. Виходячи з цього, формується попередня заявка щодо кількості страв в меню та передається шеф-кухарю їдальні для приготування страв. 

Які труднощі виникають при приготуванні нових страв?

Для збільшення асортименту та впровадження нових способів приготування страв бажане оновлення технологічного обладнання на сучасне та модернізоване (яке об’єднує декілька технологічних процесів приготування страв одночасно, як наприклад, пароконвектомати, овочерізки тощо).

Тетяна Федунова, директор школи 

Які ви бачите «плюси» та «мінуси» мультипрофільного харчування?

Для впровадження мультипрофілю обов’язково потрібно забезпечити впровадження системи безпечного харчування. Крім того, у нашому закладі освіти ми створили комфортні умови для харчування учнів і працівників. Адміністрація школи систематично здійснює моніторинг санітарно-гігієнічного стану приміщень їдальні, вивчає забезпеченість необхідним обладнанням. Частково оновлено застаріле технологічне обладнання та вентиляційні системи, проведено ремонти харчоблоку, відремонтовано електромережу харчоблоку, підвищено якість питної води. Постійно здійснюється моніторинг тижневого меню та якості приготованої їжі, наявності сертифікатів якості та термінів використання продуктів. У планах продовження модернізації харчоблоку, зміна дизайну середовища їдальні та популяризації культури здорового харчування у шкільній громаді. Так що переваги очевидні.

Яким стравам надають перевагу учні? 

Моніторинг, проведений серед учнів, показав , що найпопулярнішою є випічка – 80%, на другому місці свіжі овочі та фрукти – 53%, на третьому місці страви з м’яса та м’ясних продуктів – 38%, перевагу молоку і молочним продуктам надають 27% дітей, а рибі та рибним продуктам лише 24% учнів. Гарячому харчуванню у школі надають перевагу 74% опитаних.

Які ви бачите «плюси» та «мінуси» мультипрофільного харчування?

Савченко Євгенія, кухар 

У цьому році з відкриттям мультипрофільного харчування в їдальні у дітей з'явилась можливість вибирати ті страви, які їм до вподоби. Вони можуть обирати як напої, так і м'ясні страви, гарніри, другі страви, овочі та фрукти. Такий процес харчування для дітей дуже цікавий, вони відчувають себе більш дорослими та відповідальними.

Моя донька навчається у другому класі, але в іншій школі. Мені дуже б хотілося, щоб і там було теж харчування на вибір.

Олена Козлова, вчитель курсу «Основи здоров’я»

Переваги мультипрофільного харчування очевидні. У щоденному шкільному раціоні учнів обов’язково є злакові, овочі, фрукти та ягоди, молочні продукти тощо. Діти можуть обрати свої улюблені страви. Складений графік харчування учнів молодшої школи забезпечує порядок в організації харчування. Вважаю, що площа приміщення їдальні замала для комфортного харчування великої кількості учнів та вчителів.

Ганна Нечипоренко, вчитель початкових класів

Харчування стало різноманітним, смачним, корисним і збалансованим. Дитина отримала можливість зробити свій вибір страви самостійно. Тож учні можуть їсти те, що вони більше люблять та хочуть.

До меню обов’язково входять декілька видів овочів, фруктів, м’ясні та рибні вироби, кілька видів напоїв, хлібобулочні вироби, млинці, запіканки, йогурт і кілька видів гарнірів. Такий принцип подачі їжі виховує культуру харчування у дітей.

Система мультипрофільного харчування потребує копіткої організаційної роботи. Такий спосіб організації харчування вимагає великого приміщення їдальні, наявності спеціального обладнання, ретельної підготовчої роботи колективу школи та особливо вчителів початкової школи. Діти вчились користуватись підносом, тримати дистанцію між собою, робити вибір, голосно та чітко називати обрану страву. Батькам завчасно оголошується меню на тиждень. У раціоні з'явились нові страви, з якими діти були ще не знайомі. Тому вдома, разом з дітьми, батьки мають змогу обговорити меню і обрати страву заздалегідь.

Адміністрацією школи розроблено графік харчування. У перший тиждень організації мультипрофільного харчування часу на сніданок для одного класу відводилось більше, а згодом, коли діти адаптувались до нових умов, час на сніданок зменшили.

Ілона Окунь, вчитель початкових класів

Спочатку було складно організувати процес харчування, так як потрібно було завчасно ознайомити дітей і батьків з меню, пояснити як правильно вибрати страву, що саме варто обрати, як раціонально використати час і зберігати дистанцію. Цей процес забирав багато часу і сил, але на сьогоднішній день ми маємо чіткий алгоритм дій і щасливих дітей!

Думки моїх учнів про шкільне харчування:

  • чудовий вибір різноманітної їжі;
  • нам дають фрукти кожен день;
  • ми вибираємо те, що хочемо;
  • нам подобається самостійно вибирати їжу;
  • інколи у шкільні їдальні їжа смачніша, ніж вдома.

Олена Сироветник, мати учениці 4 класу

Я, як мати учениці 4 класу спеціалізованої школи № 85, приємно вражена тим, як школа організувала систему харчування для наших дітей. Це європейський підхід, тому що харчування здійснюється за принципом «шведського столу», що дає можливість дітям спробувати те, що хочуть саме вони. Раціон харчування учнів складається з урахуванням усіх сезонних потреб: свіжі овочі, фрукти, компоти з ягід, м’ясних, рибних, кисломолочних виробів. Для моєї дитини це лише позитивно. Дякую!

Анна Сазонова, практичний психолог

Переваги мультипрофільного харчування у тому, що стало можливим обирати сніданок із кількох видів салату, гарніру, м’яса, десертів.

Для дітей «плюси» і в тому, що вони вчаться робити свій вибір, в них поступово формується культура харчування. Відомо, що якщо дитині запропонувати щось одне, наприклад, тертий буряк, то, скоріше за все (якщо вдома не привчили до здорового харчування), вона відмовиться, а якщо надати вибір між салатом з капусти чи буряка, тоді перед нею постане вибір, дитина почне думати та обирати. Варіант з відмовою взагалі поступово перестане виникати. Завдяки вибору у дітей формується і культура харчування. Але слід пам’ятати, що велике значення та роль у цьому відіграють батьки, бо культура харчування формується в родині.

Вікторія Гаврилюк, мати учня 5 класу

Харчуванням у шкільній їдальні задоволена. Їжа смачна та поживна. У раціоні є м’ясні страви, різноманітні гарніри, фрукти та овочі. Напередодні, за два - три дні, нас, батьків, ознайомлюють з меню. У нас є час обрати страви й обговорити їхню користь. Дякую всім, хто причетний до організації та впровадження мультипрофільного харчування у нашій школі.

Зініна Єлизавета, учениця 6 класу

Зараз у нас в їдальні корисна та смачна їжа. Можна скуштувати суп, кашу, закуски, десерти та перекуси із вмістом овочів, фруктів та ягід, яєць, риби і м’яса, молочних продуктів. Найбільше мені подобаються відбивні. Кожного дня нам дають різні страви. Я люблю їсти найбільше ячмінну кашу і яблука.

Панасюк Ігор, учень 5 класу

Після зміни харчування мені дуже подобається у наші їдальні. Дуже смачні страви. Особливо мені подобаються котлети та чікен-нагетси. Найбільший "плюс" у їдальні, на мою думку, що не потрібно брати комплексний обід. Можна купити тільки те, що тобі подобається. Ціни досить прийнятні.

А ваша школа вже готова впроваджувати мультипрофільне харчування?

Інші теми