Як відновити харчування у школах країни

Як відновити харчування у школах країни

Опубліковано:  17 жовтня 2022

Як забезпечити якісне і повноцінне харчування у закладах освіти, які в умовах російського вторгнення працюють очно, - головне питання, що обговорювалося на стратегічній сесії за участю Першої леді Олени Зеленської, Міністерства освіти і науки України, Українського інституту розвитку освіти, Міністерства охорони здоров'я України, Держпродспоживслужби, Національної асоціації громадського харчування, СultFood та Євгена Клопотенка, а також міжнародних партнерів реформи: швейцарсько-українських проєктів DECIDE та «Діємо для здоров’я», UNICEF, World Food Programme

Як зауважила Олена Зеленська: 

Рік тому в цей час ми обговорювали мирні речі – запускали реформу шкільного харчування. Мріяли годувати наших дітей корисно й водночас смачно. Скільки дискусій тоді було! Тепер це можна згадувати лише із ностальгічною усмішкою.

Адже зараз мусимо обговорювати харчування школярів в умовах воєнного часу. Попри російську агресію наші діти пішли до школи, вони вчаться, і в них буде майбутнє, чого б там не хотів ворог. А ми, дорослі, повинні створити їм усі умови для повноцінного навчання – у безпечному та комфортному освітньому середовищі, наскільки це можливо сьогодні.

Цього навчального року понад три тисячі українських шкіл відкрилися й функціонують у звичайному режимі. Ще більш як чотири тисячі працюють у змішаному, коли частина дітей вчиться дистанційно, частина відвідує школу. Однак, на жаль, можливість забезпечувати учнів гарячим харчуванням має лише трохи більш як половина шкіл. Найскладніше це робити тим, хто відновлює роботу на деокупованих територіях.

Саме для цього наприкінці літа ми запустили в Бучі будівництво фабрики-кухні, яка забезпечить повноцінним меню всі навколишні заклади освіти.

Під час стратегічної сесії розглянуто основні питання:

  • Адаптація технологічних процесів до викликів воєнного часу. Зокрема, йдеться про умови роботи та приготування їжі у разі оголошення повітряної тривоги; резерв продуктів тощо.
  • Фінансова підтримка громад та шкіл під час воєнного стану, а саме: залучення донорських коштів для закупівлі найнеобхіднішого інвентарю для шкільних кухонь та їдалень, виділення коштів для закупівлі продуктів.
  • Ґрунтовний аналіз харчування у закладах освіти та складання карти потреб українських шкіл, яка стане зручним інструментом для подальшого планування та розв’язання першочергових проблем.
  • Продовження популяризації здорового харчування та здорового способу життя для підтримки власного здоров’я та психологічного стану;
  • Навчання та підвищення кваліфікації кухарів за новою програмою на базі декількох закладів професійної освіти.


«Що робити кухарю, у якого готується їжа, а лунає повітряна тривога і йому потрібно йти до сховища?» – це одне із запитань, яке складно було уявити рік тому. Але наша країна справляється й не з такими викликами.

Казала про це в мирні часи, кажу й зараз: від харчування залежить не лише якість навчання, а й психологічний стан дітей. І ми, дорослі, про нього подбаємо.

Джерело: Джерело