Держпродспоживслужба інформує про стан готовності закладів освіти до нового 2023-2024 навчального року станом на 15.09.2023 року

Держпродспоживслужба інформує про стан готовності закладів освіти до нового 2023-2024 навчального року станом на 15.09.2023 року

Опубліковано:  03 жовтня 2023

Вдруге початок занять у школах України припадає на воєнний час, тому єдиної схеми шкільного навчання в Україні знову, як і в минулому році, не має. При цьому організацію початку навчання мають забезпечити обласні військові адміністрації та директори шкіл - залежно від безпекової ситуації у кожній області.

Освітній процес у цьому навчальному році 2023-2024 організовано за очною, дистанційною формами навчання або їх поєднанням (змішаним режимом). Водночас у прифронтових регіонах про навчання офлайн наразі не йдеться.

Держпродспоживслужбою з метою недопущення виникнення ускладнень епідемічної ситуації в закладах освіти здійснювався епіднагляд за організацією навчально-виховного процесу, за дотриманням гігієнічних та протиепідемічних заходів, направлених на попередження поширення гострих кишкових інфекцій та харчових отруєнь, а також дотриманням санітарного законодавства з організації харчування, у тому числі погодження чотиритижневе сезонне меню, яке направлялося для погодження.

Окрім того, з метою створення безпечних умов перебування у закладах освіти всіх учасників освітнього процесу під час воєнного стану спеціалістами територіальних органів Держпродспоживслужби у складі комісій спільно з представниками управлінь освіти та ДСНС проводилися комісійні обстеження тимчасових укриттів щодо забезпечення належних санітарно-гігієнічних умов під час перебування дітей. Надавалися рекомендації керівникам закладів освіти щодо їх облаштування згідно санітарних норм та створення умов для дотримання санітарно-гігієнічного, протиепідемічного та дезінфекційного режимів тощо.

До початку нового навчального року спеціалістами територіальних управлінь Держпродспоживслужби за участі та підтримки місцевих органів влади здійснювалося ряд організаційних заходів.

Проведення заходів з підготовки розпочинається щорічно у липні - серпні місяці, коли керівникам надаються плани-завдання щодо покращення матеріально-технічної бази та усунення порушень, які виявлялись впродовж попередніх обстежень.

Територіальними управліннями Держпродспоживслужби в містах та районах областей спільно з органами управління освіти районних державних адміністрацій, міських рад, об’єднаних територіальних громад узгоджуються графіки комісійних перевірок закладів загальної середньої освіти.

У 2023-2024 навчальному році питання щодо безпечного перебування учнів, вчителів та всього персоналу в закладах освіти є пріоритетним та першочерговим. Освітній процес розпочався, у тому числі за дистанційною системою навчання, яка дозволяє в умовах війни здобувати освіту.

Слід зазначити, що навчання в закладах загально-середньої освіти Луганської, Донецької, Харківської, Запорізької, Херсонської областей з міркувань безпеки проходитиме в дистанційному режимі.

Миколаївською військовою адміністрацією на початок навчального року було поставлено питання про переведення всіх закладів освіти на дистанційну систему навчання. Наразі, у Миколаївській області кількість закладів освіти, які працюють за дистанційною системою, або не функціонують зовсім складає - 772 (77,3 %), з них 418 (82 %) закладів дошкільної освіти та 326 (73,4 %) закладів загальної середньої освіти.

В 19 закладах загальної середньої освіти м. Харкова навчання початкової ланки здійснюється у пристосованих приміщеннях, які облаштовані на станціях метрополітену.

На початок навчального року в Україні, у зв’язку з відсутністю у багатьох закладах найпростіших укриттів, або розташуванням їх у двадцятикілометровій зоні бойових дій, дистанційно функціонує 2318 (21,7%) закладів дошкільної освіти, 2475 (18,7 %) закладів загальної середньої освіти, 260 (24,5 %) професійних та закладів фахової передвищої освіти. По причині руйнування або пошкодження будівель та відсутності систем життєзабезпечення не функціонують - 1259 (5%) закладів освіти.

У новому навчальному році під наглядом Держпродспоживслужби знаходиться 18869 закладів освіти, які працюють за очною (14429) або змішаною (4440) системами, що складає 74,8 % від загальної кількості. З них 7355 (70 %) закладів дошкільної освіти, 10499 (79,6%) закладів загальної середньої освіти, 782 (73,7%) закладів професійно-технічної освіти та фахової передвищої освіти. В порівнянні з минулим навчальним 2022-2023 роком, кількість закладів, які працюють за очною, або змішаною системами збільшилась на 14,2 %.

В ході підготовки до нового навчального року посадовими особами територіальних органів Держпродспоживслужби взято участь у проведенні понад 20 тис. комісійних обстежень закладів освіти, окрім тих, що розташовані в Донецькій, Луганській та Херсонській областях.

Під час комісійних обстежень фахівцями Держпродспоживслужби були виявлені порушення вимог санітарного законодавства у 6,6 тис. закладів (35%), тобто в кожному третьому. Найбільше всього порушень виявлено було закладах Київської (96%), Запорізької (94%), Хмельницької (51%) та Полтавської (46,8%) областях.

Порушення, встановлені під час комісійних обстежень закладів в основному стосувались необхідності проведення ремонтних робіт приміщень, монтажу та встановлення технологічного обладнання на харчоблоках, оновлення холодильного обладнання, облаштування внутрішніх санітарних вузлів, невідповідності гігієнічним вимогам щодо набору та площі приміщень харчоблоків, не створення умов для дотримання правил особистої гігієни, неукомплектованості штату медичними працівниками та працівниками харчоблоків, відсутності даних про лабораторний контроль рівня освітленості, показників мікроклімату та відсутності даних щодо якості питної води.

У поточному році проведено реконструкцію або капітальний ремонт у 237 (3,2 %) закладах дошкільної освіти та 398 (3,7 %) закладах загальної середньої освіти. Переважно це ремонти харчоблоків, покрівель, систем водопостачання, опалення, спортивних або актових залів тощо. Проте, в залежності від ситуації, в Дніпропетровській, Одеській, Сумській, Миколаївській та Хмельницькій областях більше 10% закладів потребують подальшого проведення відновлення (реконструкції та капітального ремонту).

На сьогоднішній день з метою безпечних умов перебування у закладах освіти особлива увага приділяється облаштуванню найпростіших укриттів. Так, 16125 (85,4%) закладів освіти, що працюють за очною або змішаною системами забезпечені найпростішими укриттям, в тому числі близько 70 % власними. Найменша кількість закладів освіти забезпечена укриттям в Київській області (63%), Закарпатській (55%) та в Черкаській областях (66%). Але й стан наявних найпростіших укриттів навчальних закладів, які заплановані до роботи за змішаною формою навчання, не завжди дозволяє забезпечувати повноцінний навчальний процес, як, наприклад, в Запорізькій області.

З метою приведення закладів освіти до вимог санітарних правил і норм фахівцями Держпродспоживслужби було направлено понад 13 тисяч пропозицій керівникам закладів освіти та органам місцевого самоврядування, з них на 15 вересня виконано 63 %. Невиконаними залишаються ті, що потребують додаткового фінансування.

Наразі важливим питанням зараз залишається забезпечення закладів освіти питною водою гарантованої якості.

Централізованим водопостачанням забезпечено 13372 (70%) закладів освіти, водою з локальних мереж водопостачання (нецентралізоване водопостачання) користуються (17 %) і приблизно 10 % працюють на привозній воді. На привозній воді працює 11,2 % закладів в Дніпропетровській та (9,8 %) Одеській області. Це пов’язано з неможливістю забезпечити заклади освіти питною водою, яка б відповідала вимогам ДСанПіН 2.2.4-171-10, особливо за санітарно-хімічними показниками.

В Миколаївській та Харківській областях в закладах освіти практично відсутня вода гарантованої якості в зв’язку з руйнуванням систем централізованого водопостачання.

В ході підготовки до нового навчального року було досліджено понад 8 тисяч проб води за мікробіологічними та за санітарно-хімічними показниками. Питома вага нестандартних проб за мікробіологічними показниками склала - 4 %, за санітарно-хімічними - 5,3 %.

Залишається негативною ситуація щодо каналізування закладів. У зв`язку з виходом з ладу старих систем каналізування або відсутністю каналізації у населених пунктах сільської місцевості у навчальних закладах це питання вирішується шляхом каналізування на вигріб, що призводить до збільшення кількості таких закладів. Всього в Україні каналізовані на вигріб 9020 (48 %) закладів освіти. Найбільша кількість таких закладів у Вінницькій (82%), Закарпатській (70%), Полтавській (69%), Дніпропетровській області (65%).

Відповідно до Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженому постановою Кабінету міністрів України від 24 березня 2021 № 305, в закладах освіти застосовується 3 технологічні моделі організації харчування:

  • В Україні 18868 (88,2%) закладів освіти, з них 96 % закладів дошкільної освіти, 84 % закладів загальної середньої освіти та 93 % закладів інституційного догляду та виховання дітей використовують базову кухню. Це поширена модель організації харчування, за якої процес приготування та видача готових страв здійснюється закладом освіти з використанням матеріально-технічної бази харчоблоку.
  • Всього 266 (1,4 %) закладів освіти використовує опорну кухню, яка передбачає доставку готової гарячої їжі у прилеглі заклади освіти, де організація гарячого харчування є неможливою та/або економічно недоцільною. Таку модель харчування використовують заклади загальної середньої освіти, які мають філії.
  • В 394 (2%) закладів освіти використовується модель «фабрика – кухня», або кейтеринг, в тому числі цю модель організації харчування використовують 65 (0,8 %) закладів дошкільної освіти та 313 (2,9 %) закладів загальної середньої освіти.
  • В 643 (3,4 %) закладах професійно-технічної та фахової передвищої освіти та закладах загальної середньої освіти використовуються буфети або торгівельні автомати. Переважно це заклади професійно-технічної та фахової передвищої освіти - 153, що складає 19,5% від загальної кількості закладів, які працюють за очною або змішаною системами та 490 (4,6 %) закладів загальної середньої освіти.

Наявність закладів загальної середньої освіти, які забезпечені тільки буфетною продукцією обумовлена малою кількістю дітей, особливо у сільській місцевості та економічною недоцільністю організації кейтеринга. Найбільша кількість таких закладів освіти у Закарпатській, Львівській, Волинській та Рівненській областях.

Не відповідають санітарно-гігієнічним вимогам за набором та площею приміщень 300 (4,0 %) харчоблоків закладів дошкільної освіти, 459 (4,3 %) харчоблоків закладів загальної середньої освіти, 16 (2 %) харчоблоків закладів професійно-технічної освіти. Найбільша кількість таких закладів у Вінницькій, Закарпатській, Одеській, Полтавській, Хмельницькій та Чернівецькій областях.

Не мають достатньої кількості технологічного, холодильного обладнання, кухонного та столового посуду, інвентарю 432 (5,8 %) харчоблоків закладів дошкільної освіти, 938 (8,9 %) харчоблоків закладів загальної середньої освіти та 29 (3,4 %) харчоблоків закладів професійно-технічної та фахової передвищої освіти. Найбільша кількість таких закладів у Житомирській, Львівській, Одеській та Хмельницькій областях.

Під час підготовки до нового навчального року спеціалістами територіальних органів Держпродспоживслужби розглянуто 11931 примірних сезонних меню, що в 1,6 разів більше, ніж в минулому році. З них 10179 (85 %) погоджено, але частина повернута на доопрацювання, так як не в повному обсязі враховані вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 24 березня №305, а саме, не виконуються норми споживання основних харчових продуктів (овочі, фрукти, молоко і молочні продукти), не забезпечено різноманітність страв, тощо.

З метою підвищення санітарно-освітніх знань серед персоналу навчальних закладів, фахівцями Держпродспоживслужби було проведено понад 25 тис бесід та прочитано лекцій, підготовлено 740 статей в ЗМІ або інтернет - ресурси, а також 69 виступів на радіо та телебаченні.

Спільно з управліннями охорони здоров'я, освіти і науки, органами місцевого самоврядування, з метою збереження здоров'я та формування здорового способу життя серед дітей, проведено 1467 нарад, семінарів та колегій.


ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ

  1. Дотримання безпеки під час освітнього процесу (переважна більшість закладів освіти, які працюють дистанційно не мають обладнаних найпростіших укриттів, що унеможливлює їх роботу за очною та змішаною системами навчання).
  2. Забезпечення якісною питною водою закладів освіти переважно сільської місцевості, оскільки природний склад води грунтових вод має завищений вміст окремих санітарно-хімічних показників (загальна жорсткість, хлориди, сульфати, залізо); неможливість проводити лабораторні дослідження в закладах освіти в деяких областях за рахунок місцевих бюджетів, так як казначейство відмовляється проводити кошти за такі послуги.
  3. Недостатність коштів в бюджетах територіальних громад для:
  • завершення або проведення капітальних ремонтів приміщень закладів освіти, в тому числі і харчоблоків, інженерних систем життєзабезпечення (водопровід, каналізаційна мережа, в тому числі облаштування внутрішніх туалетів, система опалення).
  • придбання нового холодильного або технологічного обладнання на харчоблоки, столового та кухонного посуду, дезінфекційних засобів.
  1. Відсутність медичних кабінетів, недостатнє обладнання існуючих та дефіцит медичних кадрів, особливо в ЗЗСО та ПТУ, що не дозволяє повноцінний медичний супровід здобувачів освіти.
  2. Значне перевищення кількості дітей проєктної місткості закладів освіти, особливо в закладах загальної середньої освіти західних областей, м. Києва, Київської, Хмельницької, Одеської, Львівської та інших областей.
  3. Високі ціни на харчові продукти, складна логістика та недостатність коштів в місцевих бюджетах не дозволяє виконувати норми харчування у закладах освіти, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2021 № 305.